Planet Earth

Såg en repris av ett avsnitt av ovannämda tv-serie. Ingen gör lika bra naturprogram som BBC. Helt fantastiskt.
Det fick mig också att tänka en del på hur vi hanterar naturen och djuren i den.
Jag har ju ända sen liten haft ett särskilt intresse för vilda djur. Förmodligen som så många andra. Men det är väl först på senare år som man inser vidden av vår exploatering av jorden. En tredjedel av jordens grodarter hotas av utrotning. C.a 2000 stycken det.

I Sverige finns det ungefär 160-90 reproduktiva vargar. I går hittades en av dessa ihjälskjuten på en sjö utanför Filipstad. Vargdebatten har alltid varit känslig i Värmland. Vi som tycker att vargen är värd att värna om, har kallats oförstående av dom som vill ha rätt att skjuta av vargstammen. Vi kan inte sätta oss in i det lidande ett par döda får eller en död jakthund innebär, heter det. För så fort människan har satt ner sin fot och staket nånstans, så äger vi plötsligt rätten att bestämma över allt levande där? Dyker det upp en varg, eller järv för den delen, så är den min att döda.

Jag vill verkligen inte låta som nån miljö-nisse som släpper ut minkar ur burar, men vi når nog snart nån sorts gräns tror jag. När den är passerad så är det oåterkalleligt. Då kan vi stå där med våra böcker och bilder på djur som aldrig kommer tillbaka.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Du, det där är en REJÄLT hemsk tanke..
Tycker inte du låter som en fanatisk miljönisse alls (...ehum...psst.. men det är väl du som bränner upp alla Värmländska slakterier?!) ..

Känns bara som att fler borde tänka som du..

Usch nu drar min hjärna iväg i 390.. Ja, alltså.. vart tar allt vägen in the end, om ingen (läs många många) börjar bry sig på riktigt!

Miljön är ju en asviktig fråga!

2007-04-11 @ 09:20:09
Postat av: New Season

Instämmer helt med dig och får kalla kårar på ryggen vid tanken på vad den nya borgerliga regeringens rovdjurspolitik kan leda någonstans, dvs. rätten att från och med första maj skjuta rovdjur som angriper tamdjur även UTANFÖR inhägnader. Det är för mig fullständigt idiotiskt!

Att sedan hänvisa till att den nya jaktlagen får "ses över" om det framkommer misstankar att tamboskapsägarna missbrukar den (hur nu det skall kunna utredas av polisen över huvud taget)... Ja, det är än mer katastrofalt.

Vid den tidpunkten, och innan en eventuell inskränking av rättigheten att skjuta varg har skett, kan den svenska vargstammen vara så gott som obefintlig.

Det är väl bara att gratulera jordbruksminister Eskil Erlandsson (c) till att han i så fall har fått som han vill, eller har jag helt missuppfattat hans ståndpunkt?!

2007-04-28 @ 11:46:56
Postat av: Skägget

"New Season"? Vem är det?

2007-05-31 @ 09:29:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback