Det rätta virket.

När jag var liten, och trillade omkull eller föll från ett träd så fick jag ligga hemma i ett dygn eller så. Sen var det bra med det. Man mådde lite tjyvtjockt i ett par dar, men det var aldrig nån fara. Visst, näsan var sned, men livet var aldrig hotat.
Nu för tiden så är föräldrar livrädda för ansvar. Så fort det har hänt det minsta lilla, så drar de till akutmottagningen. Om det ens är så att deras barn fallit ur sängen och inte ens varit avsvimmat. De kommer direkt. Har barnet feber, åk till sjukhuset. Nånting kan ju ha hänt?
Gemene man, i allmänhet åker gärna till akuten. För ofta. Man kan ha ont i huvudet ett dygn, utan att bry sig. Men om man får ont i magen då måste det vara blindtarmen, och då åker man till sjukhuset. Helt sjukt (fast friskt). Vi värderar smärta så olika. Eg borde huvudvärk föranleda fler besök, för det är ju liksom ett viktigare organ, hjärnan. En tarm kan ju gå åt helvete, men vi kan klara oss ändå. Men det kommer bli hyfsat komplicerat utan hjärna. Vi kansk borde vänja oss vid att ha ont i magen? För det kommer vi att ha då och då. Det har alla, utan att det är nån fara.
Jag tror att ni själva kan dra era slutsatser. Folk i dag är ena jävla klena idioter. Faktiskt. Jag möter dom varenda dag. Ta för helvete lite ansvar för er själva nån gång.

Kommentarer
Postat av: Tomas

DU ÄR ANTAGLIGEN EN SKÖTERSKA PÅ AKUTEN DÅ......

?Du har fått en rynka mellan ögonbrynen av att ha försökt låta bli att andas in de olika mänskliga dofter du stött på genom åren.

?Din urinblåsa har en kapacitet som fem andra personers tillsammans.

?Du nånsin haft att göra med någon som anser att förstoppning i fyra timmar är ett fall för akuten.

?Du nånsin haft en patient med en näsring, en ögonbrynsring samt tolv öronringar som sagt: ?Jag är stickrädd?.

?Dina fötter är något större och något tjockare än Fred Flintas.

?Ditt immunförsvar är så välutvecklat att det vid ett par tillfällen dödat mullvadar i din trädgård.

?Du tycker att du haft en rejäl lunchrast när du hunnit ta en kopp kaffe och sedan faktiskt hunnit dricka upp den innan den kallnat.

?Du anser att man skulle behöva ett statligt tillstånd för att få skaffa barn.

?Du misstror 90% av det du hör och 75% av det du ser.

?Du har dina lediga helger planerade ett år i förväg.

?Du säger till dej själv: ?Vilka härliga vener? när du möter en fullständig främling i affären.

?Du har blivit utsatt för så mycket röntgenstrålar att du ser det som ett preventivmedel.

?Du blir helt förstummad om du ser någon som faktiskt håller för munnen när han hostar.

?Din personliga uppdelning av patienter är:

1.Akut.
2.Halvakut.
3.Inte akut.
4.Sova ruset av sig.

?Du automatiskt multiplicerar med tre det antal drinkar en person uppger sig inta per dag.

?Du kan se fullkomligt allvarlig ut när en patient säger: ?Jag har bara druckit ett par öl...?

?Du tycker att tiden en patient bör få vänta i väntrummet ska vara proportionell till hur länge han haft sina symtom: ?Ni har haft värk i tre veckor, jaha, varsågod och sitt, det blir er tur om tre dar.?

?Du har återkommande mardrömmar om att bli jagad och överkörd av den bärbara röntgenmaskinen.

?Du nånsin varit tvungen att lämna en patient innan du börjat skratta hejdlöst.

?Du nånsin satsat pengar på någons promillehalt.

?Du anser att joursystemet är en satanisk komplott.

?Din vanligaste fråga klockan två på morgonen är: ?Varför är detta akut nu??

?Du tycker att ?dåliga gener? skulle vara en erkänd medicinsk diagnos.

?Du nånsin hänvisat till intagningsdiagnosen PFO = Pissade och Föll Omkull.

?Du anser att biljetter till skoldanser skulle berättiga till gratis magpumpning.

?Du går långa omvägar runt äldre, skröpliga personer i köpcentret därför att du inte vill riskera att behöva utföra hjärtlungräddning på din lediga dag.

?Du nånsin har mött en patient vars huvudsakliga problem är: ?Jag är så jävla full!?

?Du refererar till motorcyklister som organdonatorer.

?Du nånsin tänkt: ?Så länge han har en puls, så skiter jag i rytmen.?

?Du ger A-lagarna tips om var de kan hitta nånstans att sova, så att du slipper att de kommer tillbaka på ?återbesök?.

?Du refererar till att en patient har ett högt SHI (Skithögsindex), som man får fram med följande formel: SHI = antalet tatueringar delat med antalet saknade tänder, multiplicerat med antalet skrubbsår adderat med uppskattat antal dagar utan ett bad.

?Du tycker att de flesta självmordsförsök skulle få en gratis prenumeration på tidningen ?Vapen och Ammunition?.

?Du nånsin låst fast någon, och det var inte i en sexlek.

?Du avser att en bok med titeln ?Självmord: Hur man lyckas på första försöket? ska bli ditt nästa stora projekt.

?Du gör egna förkortningar så att folk inte ska förstå vad du tycker om dem: FFMA, EGV, KäV, FDFAL (Försvinn Från Mitt Akutrum, Endast Gud Vet, Knäppare än Vanligt, För Dum För Att Leva).

?Du tycker att ?Vaken och korkad? är ett passande val för beskrivning av en patients mentala status.

?Du nånsin har övertalat oförskämda patienter att skriva ut sig på egen risk.

?Du planerar middagsmaten när du håller på med en magpumpning.

?Du anser att i alla väntrum skulle det finnas gratis Valium i karamellform.

?Du anser att du haft flera patienter som varit ?besatta av en ond demon?.

?Din idé om perfekt timing är när det kommer ett akutlarm just när du slutat ditt skift.

Postat av: Skägget

Förvånansvärt mycket som stämmer
:)

2007-12-27 @ 12:03:55
URL: http://skaegget.blogg.se
Postat av: hogie

Huh. Tänker på alla gånger som mina förlädrar ha slängt iväg mig till akuten. Men även på min stackars systerdotter som fick åka till akuten på juldagen. Och hon var faktiskt sjuk. Eller är. Hon är så söt, liten och bara... sjuk. Stackars.

2007-12-29 @ 02:15:58
URL: http://hogieskills.blogs.se
Postat av: hogie

Nu tänker jag även på alla gånger då man är full och inte ska kommentera bloggar. Stavningsfel. Indeed.

2007-12-29 @ 02:17:36
URL: http://hogieskills.blogs.se
Postat av: Skägget

Hogie: du är förlåten
:)

2007-12-29 @ 11:27:17
Postat av: hogie

Tack, Messias.

2007-12-29 @ 19:13:32
URL: http://hogieskills.blogs.se
Postat av: Fjun

Skägget, vem är gemene man som gärna åker till akuten? Allvarligt, i procent räknat - hur många i sjukhusets upptagningsområde söker akut pga "ingenting" en ordinär helgnatt?
Och Tomas, du har inte funderat på att byta jobb? Hur är det med empatin och vidsyntheten / det differentialdiagnostiska tänkandet egentligen?

2007-12-29 @ 21:21:47
Postat av: Tomas

Fjun:
Nej, jag tänker inte byta yrke, jag trivs kanon med det jag gör. Och jag vet med mig att jag inte saknar empati. Vill du diskutera vidare gör det på min blogg och inte här.

2007-12-29 @ 22:35:38
URL: http://syster4.blogg.se
Postat av: Skägget

Hej Fjun: gemene man är alla de som tror att ryggskott, förstoppning, diarrée, förkylning, migrän, klåda på div ställen, utslag och ont i knät är saker som man söker akut för. Och tro mig, det är så många fler än du kan föreställa dig.

2007-12-30 @ 02:02:32
URL: http://skaegget.blogg.se
Postat av: vanillo

jag är dödlligt sjuk varje dag men inte tänker jag låta nån tala om det för mig

2007-12-30 @ 16:58:18
URL: http://vanillo.blogg.se
Postat av: Coach Outlet

I’m still waiting for some interesting thoughts from your side in your next post thanks.

2010-12-29 @ 02:21:18
URL: http://www.coach7stores.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback