Doi'n 80 in the carpool-lane

George Orwell har skrivit en roman som heter "1984". Jag är övertygad om att många av de mina har läst den. Och ingen av oss tog den på riktigt allvar. Men, allvarligt, det börjar närma sig.

I dag, på Debatt i SVT, så pratade de om det senaste förslaget om trafikförsäkring. Det innebär, i korta drag, att den som är villig att installera en GPS/svart låda i sin bil, har möjligheten att få en lägre premie på försäkringen. Den där lådan registrerar var man kör, när man kör, hur man kör och hur ofta, typ. Så den som håller sig inom lagens råmärken (alltså hastighet) får en lägre premie. Medans de som inte installerar/kör för fort, får en högre.
Visst känns det bra!? Visst var det exakt det här vi ville ha med all den nya tekniken? On-line:andet och det där. Visst är det bra!? Blade Runner, där är vi ju inte, Men tro mig, om 10 år så kommer ni sitta och suga på era sura knogar och undra vad fan det var som brände till där bak på er. Det var ju så jävla gött att ha access överallt. Man kunde blogga från Finland, skicka MMS från festivaler var som helst i Sverige. Men nu jädrar is it biting your ass.
Demagog? Jag? Ja, kanske.

Men Rutger Hauer närmar sig oroväckande fort. Kom i håg det om 10 år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback