Ankomst

I dag tycker jag vi ska rikta vårt stöd till förskollärarna i Lesjöfors. Enligt en artikel i NWT får de i år inte ta med barnen på adventsspel i kyrkan. För det stämmer inte med läroplanen, enligt rektorn i området. Läroplanen skall vara religiöst och politiskt obunden. Jo, visst. Att det är en flerhundraårig tradition, spelar så klart ingen roll i sammanhanget.
Jag har dessutom svårt att se hur de ariska förskollärarna tvingar med Muhammed, Arash, Zita o.s.v på adventsspel bara för sakens skull. Det känns som om ett högst frivilligt förfarande vore det bästa. Men i stället så lägger vi ner det, helt och hållet.

Problemet är att om man diskuterar om sånt här, så får man alltid en sur bismak av att vara sverigedemokrat i munnen. Och det vill ju ingen. Jag tycker det vore självklart att vi behåller det svenska och låter de som vill delta. I stället för att i en felriktad strävan ta bort allt svenskt och försöka vara til lags med alla? Ingen vill väl avskaffa midsommar?

I och med att det är sverigedemokraterna som låter högst i de här frågorna, så har de per automatik, gjort att det känns smutsigt att ha känslor som skulle påminna om stolthet över Sverige. Det är väl på tiden att vi tar det tillbaka och gör "nationalism" till något bra, som man kan vara stolt över. Ett uttalat, traditionsrikt Sverige, som välkomnar nya människor. Utan sandfärgade skjortar och alkoholiserade kommunpolitiker.

Kommentarer
Postat av: hogie

Ska det spela någon roll att det är en tradition som vi haft hur länge som helst? Det om något borde vara ett argument till att avskaffa det. Varje år när man tvingades med (helt ofrivilligt: tvingades) till kyrkan för att sitta och lyssna på något som inte ens fanns på kartan. Så den fria viljan borde absolut något att ta vara på... Då kan ju läraren ta med den enda eleven (för dennes föräldrar har fött in henne i Jehovas) till adventsspelet så kan de andra spela fotboll.

Postat av: Skägget

Midsommar är också en tradition, Hogie.... Men din ståndpunkt är glasklar. Förändra allt som kan förändras.

2007-10-11 @ 16:37:35
URL: http://skaegget.blogg.se
Postat av: C

På min skola fick vi inte sjunga nationalsången på skolavslutningen...

2007-10-11 @ 18:24:03
Postat av: maja

Jag blir bara trött. Jag tror inte våra invandrare kräver dessa förändringar..inte heller jag som är ateist..det är våra politiker som har missuppfattat det här med kulturell mångfald.

När jag hade adventskalender med mina små förra året fick jag skicka ut en liten kille varje morgon för att han var Jehovas. Han fick inte delta. Han fick inte vara med på musiken när vi övade på luciasånger och han fick vara kvar i skolan när vi andra gick till kyrkan och titade på dockteater och spelade på orgeln. Övriga gruppen bestod av barn med både muslimsk och kristen bakgrund (säkert nåt litet hedniskt barn också) I skolans luciatåg får såklart alla som vill vara med. Alla vill alltid vara med! Dock inga Jehovas vittnen...de får inte ens äta lussebullarna vi bakar i skolan:-(

När vi pratar om jordens uppkomst får de hålla för öronen. Är det pga Jehovas vittnen som våra politiker tolkar läroplanen på det viset kan man ju undra?

Ja ja ja. Heja Sverige! Sill o nubbe e inte skit d

2007-10-11 @ 18:46:54
Postat av: hogie

Midsommar? Vad är det för argument. Vem skulle inte klara sig utan midsommar? Själv har jag bara pissminnen från midsommar. Förlovningar som gått ur sanden och fyllefester. Avskaffa bölden.

2007-10-12 @ 13:01:56
URL: http://hogieskills.blogs.se
Postat av: hogie

Btw... så finns det biljetter till Muse nu. Men jag tror inte du förtjänar en sådan skatt.

2007-10-12 @ 13:19:00
URL: http://hogieskills.blogs.se
Postat av: Skägget

Hogie, är det inte jobbigt att gå runt och vara arg på sånt där? Som i princip alla andra älskar? Blir det inte ensamt på den toppen?
Jag har redan biljetter till Muse, men tack för vänligheten
;)

2007-10-12 @ 14:47:03
URL: http://skaegget.blogg.se
Postat av: hogie

Vem har sagt att jag är arg?
Jag känner mig verkligen inte ensam. Bojkott av midsommar och nyår har funkat hittills i umgängeskretsen. Alla kanske inte behöver ett datum för att ställa till med kalaset... ? :)

2007-10-15 @ 11:32:40
URL: http://hogieskills.blogs.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback