Ile de France

Hur mycket hagel får man trycka upp i fejset på alla som har skrivit "Carpe Diem" på sina hemsidor? En film som var stor för hundra år sedan, visst den var fin o bra o allt. Men seriöst. Att göra det till sitt livsmotto; för att det så bra fångar hur jag tänker.....please kill me. Alla har det som livsmotto i kroppen när de föds! Du är inte unik/en stor tänkare/finurlig/Robin Williams/Hasse Aro bara för att du har sagt det. Get a grip.

Jag såg "Hata Göteborg" nyss. Kluvet. Både en bra film och inte. Den lovar så mkt i början, för att sen falla in i ett klassiskt mönster. Relationsdrama som slutar med the obvious. Nån åker i fängelse på grund av kärleken. En bad guy som är dum i huvudet och en hjälte som alla gillar.
Jag såg halva min ungdom i den filmen. Iaf i den där onda killen som är tillkortakommen intellektuellt. Han som samlar folk runt sig med hjälp av hot om våld. Jag kände honom när vi växte upp på Herrhagen. Han var skinhead. Vi var några som föll till föga. För, tro mig, det fanns belöning i det också. Vi blev några att räkna med. Helgkvällarna med Heineken på burk, Du Gamla Du Fria för full hals och sen ner på stan för att driva runt och sätta skräck i folk. En fredagkväll fick jag låna hans oxblodsröda Dr. Martens. Fatta att ingen satte sig på mig den kvällen. Typiskt ungdomsmönster. Identitetssökande. Thank God att man blir äldre.....

Han som spelar ondingen i filmen är för övrigt han som gör barnprogram på SVT - Nic Schröder. Vet alla föräldrar om det?

Kommentarer
Postat av: hogie

Hata Göteborg är stor. Blev äckligt berörd av den, helt utan förvarning. I synnerhet av Nic Schröder.

Postat av: hogie

Hata Göteborg är stor. Blev äckligt berörd av den, helt utan förvarning. I synnerhet av Nic Schröder.

2007-09-10 @ 14:08:28
URL: http://hogieskills.blogs.se
Postat av: Skägget

Så berörd så du var tvungen att säga det två ggr?
;)

2007-09-10 @ 23:37:16
URL: http://skaegget.blogg.se
Postat av: hogie

Ja. Du borde se This is England. Om du inte har sett den.

2007-09-12 @ 07:13:07
URL: http://hogieskills.blogs.se
Postat av: Skägget

Hogie: jag ska se den....

2007-09-12 @ 11:37:49
URL: http://skaegget.blogg.se
Postat av: Jo

Såg filmen i måndags och gillade den som fan (inga tveksamheter här alltså)...Helt lovely rulle. Jag kände också den där killen, men i min skola hette han Martin..
Tips: Farväl falkenberg.. Den går inte av för hackor heller..

2007-09-12 @ 14:25:45
Postat av: Viking

Kan inte du göra en film nu på hundraårsdagen av 'Carpe noctum' istället då? Kanske man apar efter det uttrycket nästa 100 år?

2007-09-14 @ 16:36:31
Postat av: E-J

monicabild nr 1 ser ut som en stillbild ur en svensk film. en med sex bakifrån som ser ut att göra ont eller mot en vägg i en hall. och så sitter folk och gråter för de får reda på fel grejjer och allt e misär och den får GIVETVIS bra betyg av resencenterna och kanske har han hobert-puckot( hur FAN kunde han få pengar till 7 så undermåliga filmer det är ju helt otroligt)
regisserat, men troligare att dt är nån ung ny förmåga och USCH: typ Vinterviken.och den här kommentaren hör alltså inte ihop med inlägget jag skriver den till.

2007-09-16 @ 10:48:23
Postat av: Skägget

Jag upphör inte att förvånas över vilka det är som hittar hit...först Säffle sen Arvika.... :)

2007-09-16 @ 11:42:29
URL: http://skaegget.blogg.se
Postat av: maja

Nu borde det väl allt komma ett inlägg om hur du dängde Viking på paintball igår eller...?!

2007-09-17 @ 01:54:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback