Tannenbaum

I dag tänker jag tillåta mig själv att vara ignorant, helt dum i huvudet. Tänk på mig som ett barn som inte börjat skolan. Okej?

Jag har, från flera olika håll, nu fått höra en teori om hur vi ska rädda jorden från all koldioxid. Om vi tar, motsvarande, 10% av NATO's budget och planterar träd för de pengarna, så har vi löst problemet med den globala uppvärmningen. Okej. Vi benar lite i det här först.
Koldioxid är ett globalt problem, inte bara i Tyskland och Polen. Det är vi överens om väl?
Sålunda borde det egentligen inte spela någon roll var på jorden vi planterar de här nya träden? De gör nytta var de än kommer?
Pudelns kärna är: globalt-plantera träd.
Vi ska alltså sätta i gång och plantera en massa träd nu. Visst, det kan kanske vara bra att plantera lite mer där ökenutbredningen är som värst. Men på det stora hela, behöver jorden mer träd, i allmänhet.
Nu kommer kruxet.

Hur kan vi tro att det här kommer lösa några problem? Häng med här nu. De här träden som så fint ska planteras runt hela vår jord. De finns ju redan. De växer nånstans och bara väntar på att få bli planterade i Afrika och utanför Krakow, där de kan insupa all härlig koldioxid. Alltså konsumerar de redan sin mängd koldioxid. Oavsett var på jorden de står. Och problemet var ju globalt, som vi sa.
Det kan vara så enkelt det här, att det är odla fler träd man menar. Men det har jag varken hört eller sett nånstans. Det står plantera överallt. Det kan man bara göra med träd som redan finns.
Nån som har en idé? Hogie?

För övrigt är jag jävligt snuvig i näsan. Jag är röd och har ont, i näsan alltså. Känner mig lite folkilsken och tätt.
Fast iofs, det var en riktigt snygg, kvinnlig patient på jobbet i dag, som tyckte att jag var snygg. Bara en sån sak. Då behövde jag inte snyta mig på ett tag.... :)

Kommentarer
Postat av: J.

Nej, det är ju svårt att snyta sig samtidigt som man håller andan för att kunna dra in magen inför damen.

Postat av: Tomas

Hon var säkert trädkramare...:-)

2008-02-13 @ 07:42:25
URL: http://syster4.blogg.se
Postat av: Anonym

Jag rekommenderar Cocillana, det hjälper mot allt. Utom möjligtvis den globala uppvärmningen.

2008-02-13 @ 11:32:09
URL: http://thisjustmightbethetruth.blogg.se
Postat av: hogie

Det är synd om människorna. Det vore tråkigt om vi skulle behöva plantera massvis med träd och att vissa människor (for example - usamänniskorna)ska kunna bibehålla deras ohållbara livsstil. Yes to the crux - vi ska egentligen inte behöva ändra på vår livsstil för att kunna minska på miljöproblemen. Men det betyder ju inte att de som gör helt fel inte måste sluta med det. Varför gör du så här? Nu slutar jag innan det blir riktig ondska av det.

Du är ju snygg. Men du bör nog snyta dig... :)

2008-02-13 @ 11:33:15
URL: http://hogieskills.blogs.se
Postat av: Skägget

J: Du har en tendens att alltid se det bästa i människan. :)
Tomas: hon hade inga kvistar i håret iaf.
M: det är du som är morfinist, inte jag...
Hogie: men du svarade aldrig på frågan, eller så var den luddigt formulerad?

2008-02-13 @ 12:48:59
URL: http://skaegget.blogg.se
Postat av: Johan

Eftersom jag trodde att du skojade så brydde jag mig inte om att svara på frågan.

Jo Magnus, du förstår träd, de FRÖAR. De är så att säga deras sätt att föröka sig. Alla frön blir dock inte små plantor, och därmed inte heller ståtliga tallar, granar, björkar och ekar. MEN!! Människan kan påverka det här genom att hjälpa de små fröna att slå rot så att de kan bli små plantor. Idag skickas plantorna till nyavverkade svenska kalhyggen, vilket gör att vi går plus/minus noll på antal träd. Skulle efterfrågna på träd öka genom att vi till exempel betalade för utökad plantering både här och annorstädes så skulle de som idag tar hand om frön och gör dem till plantor få utöka sin produktion. Då skulle antalet träd som planteras i världen också öka. Sen var du planterar dem är inte lika viktigt, även om öknens utbredning naturligtvis gör det lockande att i rättvisans börja där.

Här vill jag dock lägga till en liiiten brasklapp. För att du inte ska få ett ryck och åka ned till Marocko med några kidnappade granplantor vill jag bara säga att det inte är så lätt. Granar är lite som svenskar: de trivs bäst här där det är lite kallt, blött och rått. Du måste därför välja en trädsort som trivs bättre i Afrika. Att välja rätt träd är också viktigt för att inte rubba den "ekologiska balansen". Frågan om ekologisk balans är dock en helt annan lektion som vi får ta en annan gång.

2008-02-13 @ 21:00:05
URL: http://mrhall.blogg.se
Postat av: J.

"att i rättvisans namn börja där", skulle det såklart vara.

2008-02-14 @ 00:24:31
URL: http://mrhall.blogg.se
Postat av: Skägget

Och äntligen har jag fått skratta.... :)

2008-09-22 @ 02:26:08
URL: http://skaegget.blog.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback