Kamprad.

Jag har inte alls följt programmen eller debatten runt IKEA. Jag såg ett program häromkvällen. Jag tror att det var nån sorts uppföljning runt det hela. En sammanfattning.
Och jag förstår inte, uppriktigt sagt, vad som är the fuzz?
Ingvar startade ett företag för länge sedan, i riktningen att tjäna pengar. Vilket torde vara grundbulten för alla företagare?
Sen har det växt sig otroligt stort, och dragit in massor med pengar. Pengar som går in till Ingvar. What is the point? Har det helt plötsligt blivit dåligt att tjäna pengar?
Man uttalar i programmet att det inte har begåtts några juridiska fel. Nämen dåså. Utan här så talar man om moraliska aspekter på att IKEA rider på nån sorts "svensk våg". Man använder sig av Sverige som varumärke. Och då, i den metafysiska sfären, så borde de betala mer skatt?
Ingvar tar in 3% av all intäkt till en stiftelse i Liechtenstein. Är det ovanligt? Hur funkar franchise-åtagandet hos McDonalds och Burger King? 3%, allvarligt....
En storm i ett vattenglas är det. Inget annat. Janne Josefsson on speed, typ.

Kommentarer
Postat av: Jante- Josefs son

Visst är det så. Gör hellre ett reportage om Bröderna Hagegård.

2011-02-06 @ 11:14:30
Postat av: Che

Nej, dåligt att tjäna pengar är det inte. Dåligt är att inte skatta för dem på rätt sätt. Om Kamprad nu är så bra för vårt land, betala skatt här då så vi verkligen får nytta av Ikea. Typ. Jag tycker inte det är en storm i ett vattenglas. Jag tycker folk reagerat förvånansvärt slappt och likgiltigt kring det hela. Kamprad är som en helig ko, som någon sa. Det tycker jag är märkligt. Lite sekt-aktigt över hela Ikea. Alla håller Kamprad bakom ryggen, fast han blåser Sverige på massor av pengar. När Gudrun Schyman däremot, eldade upp 100 000kronor, då jävlar blev det klagovisa av! DET är konstigt. Så länge folk får sina Billybokhyllor, värmeljus, köttbullar och Klippansoffor, så är de nöjda. Skit samma sedan om skaparen till Ikea myglar med pengar och de hugger ned urskog i Ryssland för att göra möblerna.



Åt helvete med Ikea. Det säger jag.

2011-02-06 @ 18:40:24
Postat av: Che

Och, glömde, McDonalds och BK kan också dra åt helvete. Rakt av. Botten upp.

2011-02-06 @ 18:42:41
Postat av: Skägget

Fast om de inte gjort ngt som är juridiskt fel? Vad är då fel? Moralen?

Om vi ska börja fälla företag för att de gör moraliska fel, inte juridiska, då vet jag inte var vi är på väg? Nån sorts allmängiltigt rättesnöre måste vi ju ha?

Postat av: Skägget

Och att Gudryn Schyman, som i kontanter har 100.000:-, väljer att bränna pengarna i en grill, känns väl ändå ganska konstigt?

Kamprad har ju ändå skjutit till en massa pengar till välgörande ändamål. Det har, så vitt jag vet, aldrig Schyman gjort.

2011-02-07 @ 04:29:55
URL: http://skaegget.blogg.se/
Postat av: Che

Hellre tio Gudrun per kvadratmeter än hundra Kamprad.



Vem säger att han inte gjort något juridiskt fel?

2011-02-07 @ 11:47:45
Postat av: Skägget

Ja, i det programmet jag såg, betonade man att det inte gick att "fälla" honom juridiskt. Inga brott var begångna s.a.s.

Vad gäller Kamprad i allmänhet, så kan jag inte uttala mig. Han har säkert kört för fort, snattat und so weiter. Men det var inte om det som det hela handlade.

2011-02-07 @ 18:04:14
URL: http://skaegget.blogg.se/
Postat av: Che

Ja, han har säkert snattat. Skattesnattat.



Oavsett, är det fel moraliskt och det är bland annat ur den aspekten jag tycker det är väldigt slappa reaktioner från svenskarna. Jag är fullt medveten att man inte kan fälla någon för att de begått moraliska fel, men varför tycker alla att Kamprad är en sån helyllekille när han bevisligen inte är det? Varför vill ingen säga att han är en snål gubbe som smusslar undan pengar för att slippa betala skatt? Varför är de blågula svenskarna, som annars kan vara så jäkla noga med skatter, moral och rättvisa, helt plötsligt likgiltiga? Är det mer okej att Kamprad låter bli att skatta för sina pengar, bara för att han råkar sälja möbler vi får snickra ihop själva? Var är logiken i det?



Avslutningsvis... Jag handlar lika ogärna hos företag som begår juridiska fel, som moraliska fel. Same shit but different.

2011-02-07 @ 19:54:20
URL: http://newseason.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback